Heb je een vraag?

Je kan steeds bij ons terecht voor ondersteuning

  • by:
  • November 15th, 2021
  • Category:

Black Friday 2021 (Bron: Channable)


Dit jaar vindt Black Friday plaats op 26 november. Is jouw e-commerce strategie nog niet helemaal ready? Bepaal dan nu je strategie, verken meerderen online verkoopkanalen, zorg dat je voldoende voorraad hebt op de dag zelf, verbeter de positionering van je best verkopende artikelen, en ga zo maar door.

boost

TERUGBLIK

Het jaar 2020 staat waarschijnlijk nog wel even in ons geheugen gegrift. Een jaar dat werd gekenmerkt door een enorme gezondheidscrisis en door consumentengewoonten die volledig in de war zijn gebracht. Black Friday is er ook niet aan ontsnapt. Waar het jaar daarvoor er nog enorme drukte was in bijvoorbeeld de MediaMarkt, vond nu alles online plaats. Black Friday 2020 heeft in Nederland voor recordbedragen gezorgd. Volgens Klarna was de online verkoop 80 procent hoger dan het jaar ervoor. Ook voor de omzet met iDEAL is het record drie dagen op rij gebroken. De sectoren die het populairst waren zijn Elektronica, Entertainment en Health & Beauty. Hoewel de fysieke winkels wel open waren, lagen de transacties daar een stuk lager dan vorig jaar, namelijk 13 procent. Toch gingen (te) veel consumenten naar fysieke winkels om daar hun slag proberen te slaan. Burgemeesters van verschillende grote steden moesten een oproep doen om niet meer naar de stad te gaan. Toch was het vooral online waar de verkoop door het plafond ging. Nu online winkelen voor veel consumenten een nieuwe gewoonte is geworden, gokken wij er zeker op dat online winkelen ook een belangrijke rol zal spelen tijdens Black Friday 2021.

groei

VOORUITBLIK

Wat gaat er gebeuren in 2021? Met deze toename in online aankopen, lijken zich er een paar interessante trends te ontwikkelen. Adobe Analytics laat ze zien voor de VS, maar wij zien deze trends in 2021 ook op Europees niveau gebeuren:

Mobiel shoppen was goed voor 39% van alle aankopen tussen november en december 2020 - een groei van 15% op jaarbasis. Dit betekent dat aankoopbeslissingen steeds vaker onderweg en spontaan worden genomen. In de VS bedroeg het percentage mobiele shoppers 52% op 12/25/2020!

Search kan over het algemeen worden aangewezen als verantwoordelijk voor zowel 45% van de verkopen als van de websitebezoeken in diezelfde periode. Betaald zoekverkeer staat bovenaan de lijst, gevolgd door organisch verkeer, affiliate verkeer en verwijzingen van partners. Online succes hangt af van een goed georganiseerde productcatalogus die bij het juiste publiek onder de aandacht wordt gebracht.

Websitebezoeken worden steeds meer waard. Tijdens het feestdagenseizoen van 2020 stegen de inkomsten per transactie van websites in de VS met gemiddeld 10%. Dit was vooral te danken aan hogere conversieratio’s, gezien de gemiddelde orderwaarde nauwelijks toenam. Dit betekent dat elke advertentie nog waardevoller wordt wanneer ze je doelgroep bereiken en hen naar je website leidt.

Uitdagingen, veranderingen en tips

2020 heeft een enorme stempel gedrukt op de mode-industrie. Sterker nog, het heeft een ravage aangericht in de mode-industrie. Maar het is 2021, en het is tijd om vooruit te kijken. Nu de vaccinaties op gang komen, bereiden we ons langzaam maar zeker voor op vakanties, afspraakjes, borrels met vrienden, enzovoort. Mensen willen zich voor die gelegenheden graag mooi aankleden en kopen een nieuwe jurk, een nieuwe bikini, een nieuw pak; noem maar op.

Lees de uitdagingen, veranderingen, tips en trends, zodat jij compleet voorbereid bent op deze drukke periode, en jouw klanten de beste ervaring kunt bieden.

44pct

Top 3 uitdagingen

  • Blijf je concurrentie een stapje voor

Met de snelle online groei, zul je moeten concurreren op wereldwijd niveau.

  • Advertentiekanalen

Het kiezen van het juiste kanaal voor jouw merk, om jouw gewenste doelgroep te bereiken.

  • Personalisering

Massamarketing is al lang verleden tijd. Maak gebruik van technologie en innovaties in AI om de juiste boodschap af te leveren en de juiste content aan de juiste klanten aan te bieden

 

Top 3 veranderingen

  • Thuiswerk mode

Veel modemerken hebben hun campagnes al aangepast aan het feit dat veel mensen thuiswerken, en de nadruk gelegd op comfortabele kleding. Veel bedrijven zijn van plan thuiswerken toe te blijven staan, dus deze verandering in de vraag zal blijven.

  • Digitalisering

Vóór de pandemie hebben heel wat modebedrijven de sprong gewaagd en de overstap naar e-commerce gemaakt. Deze trend zal zich verder doorzetten. Volgens het kleding- en schoenenonderzoek van Euromonitor International vertegenwoordigt e-commerce nu 28% van de waarde van de wereldwijde kleding- en schoenenverkoop.

  • In-store ervaring

Ook al is er een duidelijke verschuiving naar digitalisering, een fysieke winkelervaring blijft belangrijk in de modedetailhandel. Klanten willen de ervaring van snuffelen en aanraken. Goede opties zijn bijvoorbeeld flagship stores, fysieke winkels die complementair zijn aan een digitale ervaring. Mensen kunnen de kleding zien en aanraken, maar kopen het online.

 

3 TIPS voor 2021

> Geef je website een make-over

Je homepage is eigenlijk je etalage, het is wat mensen als eerste zien. Zorg er dus voor dat het zo aantrekkelijk mogelijk is. Neem foto’s vanuit verschillende hoeken, maak close-ups en laat het product zien in korte video’s van een model dat het draagt.

> Een duidelijk en flexibel retourbeleid

Natuurlijk zie je niet graag dat jouw producten worden teruggestuurd. Maar volgens Web Retailer vindt 88% van de ondervraagde consumenten gratis retourzendingen “belangrijk” of “zeer belangrijk” voor hun aankoopbeslissingen. Houd er dus rekening mee dat hoewel je geld bespaart op retourzendingen, het je waarschijnlijk wel klanten gaat kosten.

> Merkambassadeurs

Een van de beste manieren om klanten ervan te overtuigen je product te kopen, is om ze te laten zien dat andere mensen het dragen. Dus laat je klanten jouw merk hypen op sociale media! Vraag hen om je merk te taggen, laat klantreviews zien, noem maar op.

Ambachtsstraat 8
9700 Oudenaarde
+32 (0) 9 231 89 03
BE 0454 518 442
Fraeye Group