Heb je een vraag?

Je kan steeds bij ons terecht voor ondersteuning

  • by:
  • August 9th, 2022
  • Category:

1 op 4 euro's die Belg spendeert, geeft hij online uit (BeCommerce)


De Belg doet maar liefst een kwart van zijn uitgaven online. De coronacrisis heeft daarmee Belgische consumenten definitief de weg gewezen naar online winkelen, dat blijkt uit de kwartaalcijfers van de BeCommerce Market Monitor. Maar liefst 40,8 miljoen keer bestelden we via het online winkelmandje op drie maanden tijd. Voornamelijk de reis- en evenementensector en kledingsector konden een opvallende stijging neertekenen in het derde kwartaal van 2021. “Uit het onderzoek blijkt dat het gemak om thuis te bestellen en de gekoppelde tijdsbesparing de voornaamste reden is voor consumenten om online te winkelen”, aldus Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.

Kwart van Belgische uitgaven gebeurt online 

De Belg besteedde in het derde kwartaal van 2021 bijna een kwart van al zijn uitgaven online, goed voor 3,24 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek van BeCommerce uitgevoerd door GfK en met de steun van Bpost, Adyen en de Nationale Loterij. Het betreft een stijging van 46% tegenover het derde kwartaal van corona- en lockdownjaar 2020, waarin er een kleiner percentage - zo’n 16% - van de uitgaven online gebeurde. In totaal werd er van januari tot en met september 2021 8,8 miljard euro gespendeerd online. 

“De coronacrisis heeft e-commerce in België echt een boost gegeven”, ziet Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. “Met de sluiting van alle niet-essentiële winkels in maart 2020 zijn de consumenten op zoek gegaan naar oplossingen in e-commerce. Nu blijkt uit ons onderzoek dat die oplossingen de consument ook hebben weten bekoren, want ook wanneer de winkels gewoon open zijn, kopen we met zijn allen steeds meer online.”

Online reis- en evenementensector kwam pandemie langzaam te boven

De online dienstensector – met als belangrijkste categorie de reis- en evenementensector – komt tijdens het derde kwartaal van 2021 als overwinnaar uit de bus. Na een tijdlang stil te liggen en een enorme dip gedurende 2020 en begin 2021 werd de reis- en evenementensector afgelopen zomer terug op gang getrokken: meer reizen zorgde voor een boost in de dienstensector die na een enorme dip tijdens de zomermaanden van 2020 terug uit zijn dal kon klimmen. In totaal was de reis- en evenementensector goed voor 1,1 miljard euro gedurende de drie zomermaanden, een verdubbeling ten opzichte van 2020. Al ligt dat cijfer toch opvallend lager dan 2019 toen er nog 1,35 miljard euro gespendeerd werd aan reizen tijdens het derde kwartaal. 

Net als voor de coronacrisis wordt er in de reis- en evenementensector vooral online gekocht. De top drie van online categorieën ten opzichte van offline handel spreekt dan ook voor zich: ‘vliegtickets en accommodatie (niet in pakket)’ blijft met 87% de categorie die het vaakst online wordt gekocht. Daarna komen tickets voor attracties met 80% van de online uitgaven en tot slot 'pakketreizen', waar 68% van alle uitgaven online besteed werd. “Al zitten de uitgaven nog steeds niet in de buurt van het pre-coronacijfer. Dat komt omdat de meeste mensen afgelopen zomer voor een ‘veilige’ reis binnen Europa hebben gekozen. Die reizen zijn natuurlijk minder duur dan verre reizen in het buitenland, waardoor er een kleiner bedrag gespendeerd werd aan de reissector. Al zijn de eerste stappen richting herstel wél gezet”, zegt Sofie Geeroms van BeCommerce. 

Kledingsector voorgoed veranderd door coronacrisis

De coronacrisis heeft de consument enkele online productcategorieën in het bijzonder leren kennen. De sector die de grootste verschuiving van offline naar online heeft gevoeld door de coronacrisis is de kleding- en schoenensector: een op drie kledingstukken werden in het derde kwartaal van 2021 online gekocht, goed voor maar liefst 389 miljoen euro op drie maanden tijd. In 2019 werd nog slechts een kledingstuk op vijf online aangekocht. Opvallend is dat de stijging binnen de kledingcategorie ook waarneembaar is in de zomermaanden, waar zowel in 2020 als 2021 nooit verplichte sluitingen van kledingwinkels waren.    

 “Dit toont dat de kledingsector voorgoed getransformeerd is. Het lijkt erop dat de Belgen in de coronacrisis kennis gemaakt hebben van het kopen van kleren online en daardoor ook inzagen dat dat misschien gemakkelijker is dan ze voor de coronacrisis dachten“, verduidelijkt Sofie Geeroms. "Het wordt steeds duidelijker dat de consument vragende partij is voor e-commerce. Net daarom hebben wij ook ons Ezyshop-project opgezet. Met dit project willen we Belgische ondernemers begeleiden in hun eerste stappen naar online handel. Zo kunnen ook Belgische ondernemers een graantje meepikken van deze online transformatie."

Populariteit van smartphone als betaalmiddel groeit verder

De smartphone wordt steeds populairder als betaalmiddel bij de Belg: 38% van de online shoppers gebruikte minstens een keer zijn smartphone voor een online aankoop. De desktop en laptop zijn samen nog steeds goed voor zeventig procent van alle online aankopen. Uit het onderzoek blijkt dat de smartphone voornamelijk wordt gebruikt voor goedkopere aankopen, terwijl de desktop en laptop gebruikt worden voor de duurdere aankopen. 

Bancontact online nog steeds populairste betaalmiddel

Bancontact blijft het populairste betaalmiddel. 57% van de online shoppers gaf dit kwartaal aan minstens één keer Bancontact online gebruikt te hebben. De kredietkaart blijft dit kwartaal het tweede populairste betaalmiddel met iets meer dan een vierde van alle online uitgaven. Ook onze nummer drie blijft dezelfde: PayPal is goed voor een tiende van de online uitgaven.

Ambachtsstraat 8
9700 Oudenaarde
+32 (0) 9 231 89 03
BE 0454 518 442
Fraeye Group