- November 21st, 2022
- Category:
Mode-illustratie (Bron: FashionUnited)
Mode-illustratie wordt steeds belangrijker in onze industrie en stelt haar eigen spelregels op.
Tientallen jaren lang werd illustratie verdrongen door fotografie, die perfect voldeed aan de behoeften van de marketing- en communicatieafdelingen van merken, terwijl art directors, modellen en duurbetaalde fotografen prachtige editorials bedachten voor consumenten om in tijdschriften mee te pronken. Waar vroeger Kenneth Paul Block vanuit zijn stoel op de eerste rij de kleding schetste zoals die op de catwalks van New York verscheen, legde een groep van fotografen elk detail vast en konden de beelden vrijwel onmiddellijk in handen van sociale media beheerders worden gebracht.
Maar gedrukte media wordt steeds minder belangrijk en prachtig gefotografeerde inhoud ligt binnen het bereik van elke smartphonebezitter die toevallig op het juiste moment op de juiste plaats is. Mode-illustratie is tijdens de lockdown steeds populairder geworden op sociale media, maar je maakt een prachtige mode-illustratie niet met de nieuwste Apple-technologie of filters. Mode-illustratoren hoeven niet langer te concurreren met fotografen, en zijn ervan overtuigd dat beide kunstvormen onafhankelijk maar naast elkaar kunnen bestaan. Recente activiteit in de industrie zorgt ervoor dat steeds meer mensen deze overtuiging delen.
Connie Gray, medeoprichtster van Gray M.C.A. gallery in Londen, die gespecialiseerd is in mode-illustratie, vertelde FashionUnited in januari tijdens de NYC lancering van hun Drawing on Style tentoonstelling tijdens het Masters of Drawing evenement: "Mode-illustratie was tot sinds kort bijna tweederangs. Er werd een beetje op neergekeken omdat het illustratieve kunst was, het was werk in opdracht." Het tij lijkt zeker te keren.