Heb je een vraag?

Je kan steeds bij ons terecht voor ondersteuning

  • by:
  • August 30th, 2021
  • Category:

Tips voor het opstellen van een nieuwsbrief


In ons vorig nieuwtje maakte je kennis met MailChimp, ons mailprogramma. Wil je een krachtige nieuwsbrief versturen die écht gelezen wordt?

Natuurlijk krijgen je klanten elke dag een berg aan e-informatie binnen. En toch blijven nieuwsbrieven een veel gelezen en, niet te vergeten, erg effectief communicatiemiddel. 

Al moet je ze natuurlijk wel opstellen met aandacht voor inhoud, opbouw en lay-out.

Nieuwsbrief

Tip 1: Maak je nieuwsbrief persoonlijk

Zorg ervoor dat je nieuwsbrief past bij je winkel en je (potentiële) klanten. Iemand die zich heeft ingeschreven voor je nieuwsbrief, voelt al een bepaalde affiniteit met je winkel.

Dit kan je benadrukken door je klant persoonlijk aan te spreken. Pas je lay-out aan aan je doelpubliek. Een hippe nieuwsbrief in flashy roze voor een jeugdig publiek bv.

Tip 2: Wees herkenbaar

Nu we het toch over persoonlijkheid en gezichten hebben: aarzel niet om foto’s van klanten of medewerkers aan je nieuwsbrief toevoegen.

Gebruik voor je nieuwsbrief bijvoorbeeld dezelfde kleuren als die van je website en zorg dat je logo in het oog springt. Met slechts een kleine moeite maak je zo al een wereld van verschil. 

Tip 3: Voeg interessante (en originele) content toe

Een nieuwsbrief – en e-mailmarketing op zich – heeft twee doelen. Enerzijds wil je bestaande klanten op de hoogte houden van je diensten en producten.

Anderzijds wil je nieuwe klanten aantrekken door ze te informeren en ze te activeren. Beide doe je door je eigen content effectief in te zetten. De bedoeling is dat je bezoekers lokt naar je website of webshop:

Mensen kunnen je info delen op social media en doorklikken naar andere delen van je website. 

Tip 4: Zeg het niet té commercieel

Een nieuwsbrief is de uitgelezen kans om je klant kennis te laten maken met nieuwe producten en diensten. Wees vooral kort, krachtig en duidelijk.

Wat wél altijd werkt om reacties uit te lokken? ‘Freebies’!

Voeg een gratis uitnodiging toe aan je mailing of laat je lezers kans maken op een gratis product of service. 

Tip 5: Kies het juiste moment

Je kiest best doelgericht een moment uit wanneer je je nieuwsbrief verstuurt. Welk tijdstip dan wel goed scoort, hangt af van heel wat factoren.

Zo openen de meeste mensen hun mailbox tijdens de lunchpauze of op het einde van de middag, wanneer hun aandacht voor het werk afzwakt.

Probeer verschillende momenten uit, meet de resultaten en bepaal zo op een objectieve manier wanneer je nieuwsbrief het meest wordt gelezen. 

Tip 6: Hou je aan de GDPR

Uiteraard kun je vandaag geen nieuwsbrief versturen zonder rekening te houden met de GDPR.

Dat betekent dat je je mailing enkel mag verzenden naar mensen die daar expliciet hun toestemming voor hebben gegeven.

 

Koppeling tussen Gemshop en MailChimp:

Wij voorzien een koppeling tussen de Gemshop en MailChimp waardoor de emailadressen van de klanten makkelijk getransfereerd worden.

 

Interesse om te werken via emailmarketing na het lezen van dit artikel? Heb je vragen over deze koppelingen of over de prijzen?

Contacteer ons team dan nu via support@waspsoftware.com of 09 231 89 03. We helpen je graag verder! 

Ambachtsstraat 8
9700 Oudenaarde
+32 (0) 9 231 89 03
BE 0454 518 442
Fraeye Group